Jom Baca Quran

Thursday, July 15, 2010

Ekzema ( Gatal-gatal Kulit )

Tengok mata Luqman merah dan gatal2. Along tu 'enterframe' ja...

Di sini saya ingin berkongsi pengalaman anak saya yang mempunyai penyakit ekzema yang mana baby akan mengalami kegatalan kulit yang bagi saya agak serius.

Anak saya Luqman sejak lahir, mengalami kegatalan kulit terutama di sekitar mata, telinga, leher, pelipat siku dan peha. Dia akan lebih gatal apabila selesai minum susu ( masa tu dia masih menyusu badan coz dalam pantang ). Macam2 klinik, farmasi saya pergi , hilang lepas tu ada balik. Dan kebiasaannya juga, dia akan kerap batuk dan selesema terutama kalau cuaca hujan dan sejuk. Setiap kali dia batuk dan mengalami selesema, memang susah nak baik.

Seterusnya saya pergi jumpa doktor pakar dan rata2 doktor pakar mengatakan anak saya mengidapi ekzema. Kata doktor, Insya-Allah dia akan hilang sebelum umur 2 tahun. Tapi ada juga kes, sampai besar pun tak hilang. Kebiasaannya penyakit ini kalau dia tak batuk/selesema dia akan mengalami kegatalan kulit. Tapi Alhamdulillah, Luqman nampaknya dah ok sikit kulit dia, batuk dan selesema pun dah kurang harap2 tu oklah sampai besar.

Antara langkah2 yang saya lakukan :

1. Waktu mandi jangan guna sabun, sebab pewangi pada sabun pun boleh mnyebabkan kulit baby gatal. Saya tak guna langsung sebarang sabun walau pun 'SebaMed' dan lain-lain jenama khusus untuk kulit sensatif.

2. Elakkan keluar rumah kalau hujan sebab anak akan mudah dapat selesema dan batuk.

3. Ini petua yang saya dapat dari mak saudara dan ianya serasi dengan anak saya, waktu malam terutama masa nak tidur tu sapukan 'vicks' di tapak kaki, perut betis dan ubun2 lepas tu pakaikan stokin.

4. Untuk hilangkan gatal beli krim pelembab di farmasi, kulit baby mcm ni kena lembab selalu, dan tak boleh cuaca panas nanti lebih teruk gatalnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails